Saturday, January 30, 2010

Kukutip Sisa Itu

Hari ini…
Seperti hari-hari lain
Ku berjalan tanpa arah tuju
Mengutip tin-tin kosong
Bejana kaca serta kertas-kertas terpakai
Semua ini tidak bernilai bagi insan yang butuh poketnya
Tapi amat bernilai bagiku

Ku kutip satu persatu
Kupenuhi sarung guni usangku
Kuabaikan mata-mata sepet yang memandang tepat padaku
Ku buang jauh-jauh rasa malu
Ku tetap akan terus usaha mengutipnya dan terus mengumpulnya
Membersihkannya...
Selagi kerat kudrat tulang empat kerat ini kugalas

Kadang kala ku terdetik
Adakah aku yang sebenarnya bijak pandai
Adakah aku ini yang miskin disulami kepapaan
Adakah aku yang lebih bijaksana
Berniaga hanya bermodal tulang empat kerat
dan titisan peluh yang dingin
Sedangkan hasil yang kutitip ini adalah buangan
insan-insan yang hanya gah berkata-kata
Membuangkan sisa sampah yang sebenarnya bernilai
Yang bersusah-payah berniaga bermodal menggunung
Tapi hanya tahu perkataan MEMBAZIR,
Hanya tahu memenuhkan bejana sampah,
Hanya tahu memburukkan santai mata pemandangan
Sedangkan tidak tahu ianya membenihkan rezekiku
Walaupun aku keletihan
Membersihkan sisa-sisa mereka!!!
Tapi aku puas…
Aku lebih berjasa dari mereka…
Tanpa aku…
Rosaklah hijau nian pemandangan di hamparan dunia ini…

Ditujukan kepada insan-insan mulia yang membersihkan ruang-ruang pejabatku…
HAMKa,
18 Mac 09
GMP, BPFK, KKM
PPJ

No comments:

Post a Comment